In de gemeenteraadsvergadering van 6 februari zijn meerdere onderwerpen besproken en besluiten over genomen. Je kunt de vergadering een de stukken terugkijken via: Vergadering Gemeenteraad 06-02-2024 Gemeente Venray (raadsinformatie.nl).

We bespreken hier twee onderwerpen die wat ons betreft het meest interessant waren qua discussie en inbreng.  Details over de overige onderwerpen kun je ook vinden in de commissie update van januari. Kijkje bij de Commissies - januari 2024 | GroenLinks Venray

Vaststelling bestemmingsplan ‘Weverslo 2a, Merselo’

GroenLinks is van mening dat er met goedkeuring van dit bestemmingsplan voor een nieuwe Wellness locatie met restaurant in Merselo wel erg veel ''groen en rust'' verdwijnt uit het landelijk gebied. We hebben zorgen over de grootte van de activiteit, de impact op de omliggende natuur en de verwachte toekomstige toename aan verkeer in dit landelijke gebied (er komt een parkeerplaats bij van 86 auto's!). De natuur heeft geen stem, maar wij hebben zeker onze bedenkingen hierover. De andere fracties waren echter vóór dit bestemmingsplan, dus hebben we met stemverklaring schoorvoetend uiteindelijk mee ingestemd met dit plan.

Vaststellen subsidieplafonds en intrekken subsidieverordeningen: Subsidieregeling Venray Vergroent vervalt????

Een aantal subsidieregelingen worden vanaf 2024 via het college geregeld in plaats van de raad. Het intrekken van de raadssubsidieregelingen is daarom volgens het college een administratieve bezigheid, dat niets aan de inhoud van de regelingen zelf wijzigt. Dit is echter niet waar: Subsidieregeling Venray Vergroent komt hiermee namelijk te verdwijnen.

Wat is subsidieverordening Venray Vergroent?

• Deze subsidieverordening is vorig jaar door de raad goedgekeurd, en is een regeling waarbij inwoners aanvraag kunnen doen voor 1000 euro (of zelfs max 3000 euro) subsidie als hun initiatief positief bijdraagt aan een of meerdere van de drie thema's van Venray Vergroent: Klimaatadaptatie, Circulaire Economie en Energietransitie.
  • In 2022 bestond er ook al een vorm van deze gemeentelijke subsidie, maar omdat er weinig over gecommuniceerd was en dus niet echt bekend bij de Venrayse inwoners werd er weinig gebruik van gemaakt. In 2023 is de nieuwe versie van de verordening in werking getreden, waar wel beter door de gemeente bekendheid aan is gegeven. Meerdere fracties, inclusief GroenLinks, vonden de voorwaarden van de regeling erg streng. De vier belangrijkste voorwaarden zijn dat het zowel een innovatief idee moet zijn, dat het project zonder de 1000 euro subsidie niet uitgevoerd kan worden, dat het een brede bijdrage moet leveren aan de Venrayse samenleving en dat het de bewustzijn over Venray Vergroent vergroot (door er bekendheid aan te geven). We hebben tijdens de raadsvergadering suggesties gedaan deze voorwaarden te versoepelen, onder andere door de verplichting dat het een helemaal nieuw idee moet zijn te schrappen. Vergroening door al bewezen ideeën toe te passen werkt namelijk ook heel goed, en maakt dat het breed toegankelijk wordt. Dit kreeg echter geen meerderheid.
  • Het college beloofde eind 2023 een evaluatie te doen, onder andere of de voorwaarden alsnog te streng waren. Halverwege 2023 is gedeeld dat er meerdere aanvragers waren geweest en dat ook een aantal aanvragen zijn goedgekeurd.

2024

• Nu zijn we aanbeland bij begin 2024, en heeft het college inmiddels eind 2023 voor het onderwerp Klimaatadaptatie een andere subsidieregeling in het leven geroepen. Over een opvolging van de overige 2 thema's (Circulaire Economie en Energietransitie) is niet gesproken, wat wat ons betreft ook belangrijke onderwerpen zijn. De beloofde evaluatie richting de raad van de regeling Venray Vergroent en de gestelde criteria is niet gedaan en we hebben twijfels of dat dit nog gaat gebeuren….. .

Wat GroenLinks Venray betreft is het daarom niet wenselijk de raadsverordening Venray Vergroent 2023 op dit moment in te trekken, zonder dat hiervoor een goed dekkende alternatieve regeling is. Ook CDA Venray gaf aan not amused te zijn dat de subsidie verordening Venray Vergroent op deze manier via de achterdeur verdwijnt zonder fatsoenlijke evaluatie.

👉 GroenLinks Venray had daarom een wijzigingsvoorstel opgesteld waarin we oproepen de subsidieregeling Venray Vergroent te behouden, met de al in november goedgekeurde budgetten voor 2024, totdat er wél een echt alternatieve collegeregeling is die ook de twee andere thema's dekt.

De andere fracties wilden deze oproep echter niet steunen…waarna we ons genoodzaakt voelden het amendement in te trekken. Het ongewijzigde raadsvoorstel is daarna aangenomen.

PS. Het college gaf aan nog wel een evaluatie te gaan doen van Venray Vergroent…we moeten het nog zien.......hopelijk blijven er ook in de toekomst stimuleringsregelingen bestaan die onze inwoners motiveren en steunen in initiatieven die bijdrage aan een duurzame leefomgeving in Venray.

Meer weten over Subsidieregeling Venray Vergroent, en hoe we ons hard maken hier voor de inwoners een nuttige en motiverende gemeentelijke vergoeding voor duurzame initiatieven van te maken?

Kijk ook onze vorige nieuwsberichten en wijzigingsvoorstel hierover: