Ontvlechtingsafspraken NLW en werkbudget lokale uitvoering Wsw en Participatiewet
Aan de ontvlechting van de huidige NLW kunnen we niets doen. Horst aan de Maas en Peel en Maas hebben zich teruggetrokken en dat betekent dat Venray de NLW niet alleen overeind kan houden. De kosten van de ontvlechting zijn wel hoog, maar de deze worden wel door de drie gemeenten in enigszins gelijke mate gedragen. GroenLinks en PvdA vinden wel dat er in Venray een werkbedrijf moet komen waar mensen die nu bij de NLW werken, terecht kunnen. Dit zou een nevenvestiging van een werkbedrijf van buiten de gemeente kunnen zijn, maar het zou ook een nog te ontwikkelen werkbedrijf uit Venray kunnen zijn. In het kader daarvan zijn de onlangs gepresenteerde plannen van medewerkers van de NLW op z’n minst interessant. We gaan er van uit de het College serieus naar deze plannen zal kijken.
Behalve het CDA stemde de hele raad voor dit plan om geld beschikbaar te stellen voor de ontvlechting, en om 2,5 miljoen euro beschikbaar te stellen voor het uitwerken van fase 3, een vervolg van beschut werk voor de doelgroep in Venray.
Meerjarenbeleidsplan bibliotheekwerk Venray 2026-2029:
Gevraagd wordt om te kiezen uit enkele scenario's, met ook een afweging van taken en bijkomende kosten. Wij gaan kiezen voor scenario 1, maar gaan ook het amendement van het CDA voor de bibliotheek op school mee indienen, wat we toch al van plan waren om zelf in te dienen
Bieb op school.
Iedere school verdient namelijk een ‘Bieb op School’. Fijne leesboeken en goede begeleiding op school zijn namelijk essentieel om kinderen met plezier en vertrouwen te leren lezen. Dat is hard nodig, want in Venray is het percentage laaggeletterden hoog: 15%, tegenover 12% landelijk. De gemeente wilde vanwege bezuinigingen stoppen met de pilot ‘Bieb op School’ van Biblionu, die nu draait op drie basisscholen in Venray en op het Raayland college.
Tijdens de gemeenteraadsvergadering hebben wij, samen met andere partijen, gevraagd om hier wél geld voor vrij te maken. Het liefst voor álle scholen, zodat ook de andere scholen in de gemeente (zoals bijv. De Pedddepoel in Wanssum op de foto), er gebruik van kunnen maken. Helaas is er op dit moment niet genoeg budget om alle scholen vanuit de gemeente te ondersteunen en moesten we onze oproep aanpassen om een meerderheid van stemmen te krijgen.
Met het aangepaste amendement, dat unaniem gesteund werd door de raad, blijft de pilot in elk geval in 2026 doorgaan op de vier huidige scholen. Daarnaast werkt het college in 2026 een plan uit om de ‘Bieb op School’ vanaf 2027 wél mogelijk te maken voor alle scholen in Venray, inclusief een voorstel voor afspraken omtrent de financiering.
Integraal Huisvestingplan Onderwijs Venray 2025-2040
Wij vinden het plan er prima uitzien. Het geeft een goede doorblik voor de komende 15 jaar. In die tijd kan er natuurlijk veel gebeuren, maar er ligt nu een duidelijk plan. Scholen weten nu waar ze aan toe zijn.
Toekomstscenario's voor een veilig en gezond landelijk gebied
wat ons betreft een goede aanzet, maar we missen concrete maatregelen, zoals voor verbetering van de biodiversiteit en de bodemkwaliteit. En waar ligt de nadruk op in het rijtje planet, people, profit? Zonder planet namelijk geen profit!
TAM-omgevingsplan Hoofdstuk 22c, Nieuw Medisch Centrum Venray
Dit gaat om het omgevingsplan rond de nieuwe locatie van Viecuri, bij de oorspronkelijke hockeyvelden aan de Leunseweg. Er was in de raad wat discussie over de verkeerssituatie (wordt het niet veel te druk met ook nog een toegang naar het Medisch Centrum, zo vlakbij het viaduct en opritten naar de N273?) en hoe zit het met de geurcirkel, van de nabij gelegen varkenshouder? Kan dat laatste in de toekomst nog (juridische) problemen op leveren? De wethouder kon de vragen goed beantwoorden. We vinden het wel jammer te moeten constateren dat de huidige zorg, die nu nog in Venray geleverd wordt, in aanloop naar het nieuwe medisch centrum sterk achteruit lijkt te gaan. We zien de nieuwe Viecuri dan ook zeker nog niet als ‘’boost’’ van de gezondheidszorg in Venray (zoals de VVD vol trots aan het vertellen was), maar het maakt de situatie hopelijk wel minder slecht.
Bestemmingsplan woningbouw Vlakwater II
Een eerdere motie voor een robuuste groene inpassing bleek niet haalbaar. De reactietijd leek destijds te kort om alle betrokken landeigenaren mee te krijgen. Inmiddels is de situatie echter wat veranderd, ook met de nieuwe regels rond spuitzones, en er is door D66 een nieuwe motie opgesteld, waarin tot midden 2027 tijd is voor de invulling, parallel aan de andere bouwplannen. Deze motie konden we van harte mee indienen, want hoewel we de te bouwen huizen eigenlijk te groot vinden komt er zo in iedergeval zoveel mogelijk natuur nog omheen.
Nalevingsbeleid
D66 heeft 2 amendementen m.b.t. het nalevingsbeleid ingediend. Amendement 1 gaat over het aanpassen van de benaming van het “Nalevingsbeleid 2025-2026”. Het voorstel is om dit te veranderen in “Nalevings- en handhavingsbeleid 2025-2026” Amendement 2 gaat erover om een zin m.b.t. de rol van de raad te wijzigen. De zin “kan het college via commissie of raad input ophalen” zou moeten worden “zal het college via commissie of raad input ophalen”. Wij hebben beide amendementen gesteund en alles is unaniem aangenomen.
Ontwerpregeling openbaar lichaam Regio Noord-Limburg
Dit betreft een versterking van de regionale samenwerking, wat op zich positief is. Maar het betekent ook dat de gemeenteraden van de 8 gemeenten verder op afstand staan. En daardoor minder grip op de besluitvorming, bijvoorbeeld over projecten van de Regiodeal, waar veel subsidie in omgaat. Het is nu aan de gemeenten om zienswijzen in te dienen, wat namens de raad ook gedaan gaat worden.
Verzoek aan het CBS met betrekking tot peildatum inwonersaantal
Venray heeft inmiddels meer dan 45.000 inwoners. Bij dit aantal inwoners mag onze gemeenteraad uit 29 raadsleden bestaan. Zouden we geen verzoek aan het CBS indienen om de peildatum van 1 oktober 2025 te gebruiken (i.p.v. 1 januari 2025) dan moeten we 4 jaar wachten om de raad naar 29 leden uit te breiden. De hele raad stemde voor.