Commissie Werken en Besturen:

• Voornaamste agendapunt was het Integrale beleid buitenlandse werknemers, dat over heel veel onderwerpen gaat, zoals goede huisvesting en integratie, maar ook over wat voor economie we willen zijn. Voor wie zijn de lusten, en wie draagt de lasten? GroenLinks en andere partijen hebben ervoor gepleit dat de gemeente omwonenden en belanghebbenden vroegtijdig betrekt bij alle plannen. We houden de komende maanden een vinger aan de pols om ervoor te zorgen dat dit ook blijft gebeuren! Dit wordt een interessante discussie in de Raad op 12 december.
  • Ook van groot belang is de Energiestrategie 2030. Hoe gaan we verder om de energietransitie handen en voeten te geven, hoe maken we het concreet, én betaalbaar voor onze inwoners? Evaluatie van KODE (opwekken duurzame energie) maakt onderdeel uit van het plan, dat ook op 12 december in de Raad komt.

Commissie Wonen:

• Derde woonlaag bij bestemmingsplan 'Prins Bernhardstraat 46-48 Venray': Ter vervanging van verouderde woningen, die niet meer te verduurzamen zijn, heeft Wonen Limburg hier een drielaags gebouw gepland dat 21 woningen zal gaan bevatten. De buurtbewoners hadden vlak voor de vergadering een petitie aan de gemeente overhandigd, omdat ze tegen de derde woonlaag zijn. GroenLinks had vragen over hoe het nieuwe gebouw architectonisch binnen de oude wijk past (waarom is geen gelijksoortige dakbedekking gebruikt?), en over de staat van andere huurhuizen in de wijk. Een besluit zal in de raadsvergadering worden genomen.
  • Wegen beleidsplan 2023-2027: In dit beleidsplan wordt het onderhoud van de wegen besproken. Met name de fietspaden aan de Horsterweg en aan de Maasheseweg hebben onderhoud nodig i.v.m. met worteldruk. Er wordt gekeken naar mogelijkheden om het fietspad te herstellen zonder dat de bomen daar last van hebben. Niels had vragen namens GroenLinks Venray of het mogelijk is op meer plekken gescheiden fietspaden te hebben, los van de auto rijbaan, ivm de veiligheid. Dit komt op later moment terug.
  • Zompgraaf Oostrum: Er zijn 11 nieuwe woningen gepland aan de Zompgraaf, tussen de Geysterseweg en de Van Broekhuizenstraat. Er waren wat vragen over de afwatering van het hemelwater, dat op dit moment op de sloot wordt gedaan. Verder is dit een prima plan, en zal dan ook als hamerstuk worden goedgekeurd in de raadsvergadering 12 december.

Commissie Leven:

• Na alle onrust afgelopen zomer, kwam nu opnieuw Huisvesting asielzoekers en andere doelgroepen op tafel. Met het voornemen te komen tot één wat groter AZC, en meerdere kleine locaties voor overige doelgroepen. Als de Raad op 12 december akkoord geeft, wordt gezocht naar locaties, en voorgelegd aan de Raad in juni 2024. In december 2024 zal dan een definitief besluit worden genomen.
  • Verder is Omroep Venray opnieuw als lokale omroep aangewezen, en was er de halfjaarlijkse bespreking van de Raadsmonitor Sociaal Domein.

12 december is de raadsvergadering waar er over deze punten besloten gaat worden.