Hieronder een greep uit de meest interessante onderwerpen die besproken zijn tijdens de 3 commissie vergaderingen.

🏡Commissie Wonen:

Bij de commissie Wonen van 5 maart zijn onder andere de nieuwbouwplannen van Focus Spectrum, het bestemmingsplan van Merseloseweg 96, bouwplannen in enkele kerkdorpen en de concretisering van aanleg natuur besproken. Cees en Sjef waren bij deze vergadering aanwezig.

• Nieuwbouw Focus en Spectrum (locatie oude BoschveldCollege): Adviesbureau Kragten heeft bij de locatie voor nieuwbouw van Focus en Spectrum gekeken naar de verkeerssituatie. Kragtent adviseert de aanleg van een rotonde, zodat leerlingen, ouders en docenten veilig de Zuidsingel over kunnen steken naar het sportpark en parkeerplaats bij de Wetteling. Hier hebben wij de Raad en het College nogmaals op gewezen.
  • Bestemmingsplan Merselose weg 96 (Café Zana): Aan de Merseloseweg ligt al decennia lang een horecazaak, op dit moment Horecagelegenheid Zana. In het verleden is hier een fout gemaakt in het bestemmingsplan waardoor er alleen lichte horeca activiteiten (zoals een restaurant) mogen plaatsvinden, en het geen café bestemming heeft die langer open mogen zijn. Dat wil het college nu rechtzetten. Op dit moment loopt er nog een hoger beroep bij de Raad van State tussen Zana en buurtbewoners. De meeste fracties waaronder ook GroenLinks wilden de uitspraak van de rechter afwachten, voordat het bestemmingsplan verder besproken en aangepast gaat worden. De uitspraak is inmiddels bekend (daags na de commissievergadering) : De rechter is van mening dat Zana geen vergunning hoeft te krijgen om een café te houden, omdat het aannemelijk is dat er door de raad destijds met opzet alleen een lichte horeca-vergunning in het bestemmingsplan stond voor deze woonwijk. Er is in dat geval dus geen sprake van een administratieve fout die hersteld moet worden. Het onderwerp staat voor 26 maart  op de raadsagenda, waar de huidige gemeenteraad er zelf nog een besluit over gaat nemen.

• Bouwplannen in de verschillende kerkdorpen: In verschillende kerkdorpen zijn bouwplannen voor woningen. Daar staan wij als GroenLinks Venray positief tegenover. Wel hebben we, net zoals de PvdA, aangegeven dat er goed gekeken moet worden naar het aantal sociale huur- en koopwoningen, omdat daar veel behoefte aan is. Ook hebben we bij de bouwplannen in Heide kanttekeningen geplaatst bij de geurbelasting op de locatie van de beoogde woningbouw. We willen dit beter onderbouwd en uitgezocht hebben.

• Ambities natuurcompensatie: Ten slotte is er gesproken over de ambities van de coalitie met betrekking tot natuurcompensatie en de realisatie van houtopstanden en bos in de gemeente Venray. D66 heeft dit op de agenda laten zetten. GroenLinks staat sympathiek tegenover het plan van D66. Wel missen we nog een totaalvisie op het Venrayse landschap. Daar moet de biodiversiteit worden vergroot en de kwaliteit van de bestaande natuur versterkt, naast de extra opslag van CO2. Wat we willen moet eerst duidelijk zijn, daarna pas kijken hoe we dat gaan doen. Daarbij hebben we vraagtekens bij de betaalbaarheid. Er zijn verschillende organisaties waar gratis plantgoed en overtollige zaailingen zijn te krijgen die de kosten positief kunnen drukken. Ook zou het goed zijn om boeren bij deze plannen te betrekken en te bezien hoe zij een boterham kunnen verdienen met het ontwikkelen en beheren van natuur. Dit onderwerp zal op een later moment beslist terugkomen in de Raad.

⚙ Commissie Werken en Besturen:

Er waren 2 agendapunten. Harrie was aanwezig namens GroenLinks Venray.

• Extra budget voor de kosten voor opvang van zwerfdieren.  Dit eerste bespreekstuk ter advisering kwam te vervallen, doordat er kort van te voren nog nieuwe ontwikkelingen waren. Het college zal eerst de nieuwe gegevens delen, zodat het onderwerp daarna besproken kan worden. Venray is opzoek naar een nieuwe aanbieder voor opvang van zwerfdieren, nu de overeenkomst met Smakterheide is beëndigd. De beoogde (en enige) aanbieder is echter fors hoger in prijs. Wanneer alle info gedeeld is zal dit alsnog verder besproken worden met de fracties.
  • Suppletie-uitkering Ontplofbare Oorlogsresten 2023. Hier kunnen we kort over zijn. Dit is een jaarlijks terugkomend onderwerp voor aanvraag van vergoeding vanuit de overheid voor het opruimen van oorlogsresten in onze gemeente afgelopen jaar. Er waren geen opmerkingen en zal in de raadsvergadering daarom als hamerstuk worden goedgekeurd.

🧡Commissie Leven:

Ook hier stonden 2 onderwerpen op de agenda. Toon en Cees waren aanwezig.

• Extra krediet nieuwbouw Focus/Spectrum: Allereerst de vraag om extra krediet voor de nieuwbouw van Focus/Spectrum tot een bedrag van bijna 2 miljoen euro. Dit gaf de nodige discussie, niet zozeer over het belang van deze voorziening voor speciaal onderwijs, maar toch vooral ook over de hoogte van het bedrag. Hadden we dit niet eerder kunnen voorzien, of was het te verwachten? Zie ook de extra bouwkosten bij andere projecten van de laatste twee jaar. Meerdere partijen willen het onderwerp alsnog bespreken in de komende raadsvergadering.

• "Verklaring van geen bezwaar" voor een dependance van Mikado in Venray. Mikado verzorgt speciaal onderwijs, vooral voor leerlingen in het voortgezet onderwijs, en doet dat al op enkele plaatsen in de omgeving. Tot nu toe gaan ongeveer 15 leerlingen uit Venray naar de locatie in Gennep. Met de vestiging in Venray worden reiskosten en reistijden bespaard, daar staan wel huurkosten tegenover. Fracties waren het eens om de verklaring af te geven, daarmee wordt het een hamerstuk in de Raad.

26 maart is de raadsvergadering waar er over deze punten besloten gaat worden.