In de gemeenteraadsvergadering van 26 maart zijn meerdere onderwerpen besproken en besluiten over genomen. Je kunt de vergadering een de stukken terugkijken via: Vergadering Gemeenteraad 26-03-2024 Gemeente Venray (raadsinformatie.nl)

Toon:  ''Er waren veel vragen tijdens het algemeen vragenuur door meerdere fracties, over uiteenlopende onderwerpen. Daarna volgden twee bespreekpunten. Lees hieronder kort mijn inbreng namens GroenLinks Venray!"

👨🏫Aanvullend krediet voor de nieuwbouw voor Focus/Spectrum (speciaal onderwijs)

De meeste partijen, ook wij als GroenLinks, hadden moeite met de ongeveer 2 miljoen die er aanvullend nodig is om een gebouw voor het speciaal onderwijs te plaatsen op de lege plek naast het RaaylandCollege. Wat ons betreft was dit te voorzien vanwege hogere bouwkosten en aangescherpte eisen vanuit de overheid.

Goed onderwijs voor deze kwetsbare doelgroep is belangrijk, dat staat voorop! Uiteindelijk werd het voorstel aangenomen met 21 van de 27 zetels. Voor het CDA was het toch een stap te ver, zij stemden tegen. (N.B. We hebben wel onze zorgen uitgesproken over de begroting voor de komende jaren..... en komen daar bij de Kadernota later dit jaar zeker op terug!

🍻Bestemmingsplan Merseloseweg, café Zana

Dan was er nog de lang slepende kwestie rondom café Zana aan de Merseloseweg. Het voorstel van het College was om een zogenaamde fout uit 2017 te herstellen, en weer een horeca-2 bestemming te geven, in plaats van de huidige horeca-1 (lunchroom, broodjeszaak, etc.). Intussen had de Raad van State uitspraak gedaan en geoordeeld dat horeca-2 niet passend is in deze woonstraat. En daar waren alle partijen het unaniem over eens. Het blijft horeca-1, en daarvoor zal een nieuwe exploitatievergunning moeten worden aangevraagd.

Ten slot.....Motie van treurnis over Spoed Raadvergadering (financiële steun voor Mutsaersstichting)

Dan was er tot slot nog een bijzondere afsluiting; een motie van treurnis, ingediend op persoonlijke titel door Lowieke Kateman van de VVD. Vorige week was namelijk een besloten vergadering om financiële steun voor de Mutsaersstichting (jeugdzorg). De stichting zit in zwaar weer en dreigde op korte termijn de salarissen niet meer te kunnen betalen. Niks doen was geen optie, want dat zou op termijn alleen maar duurder uitvallen, met alle gevolgen voor de zorg voor onze kwetsbare jongeren. Lowieke vond dat de gemeente niet de juiste procedure had gevolgd, wat termijnen e.d. betreft. Hij bleek daarin helemaal alleen te staan, ook zijn fractiegenoten steunden hem niet. Met als gevolg dat hij de conclusie trok dat hij zijn punt had gemaakt, en daarop de motie introk.

Intussen hebben de grootste 7 gemeenten in Noord- en Midden-Limburg ingestemd met het verzoek om een extra bijdrage, zodat de Mutsaersstichting nu is gered, en volop werk kan maken van het herstelplan.