🏡COMMISSIE WONEN:

• Enige punt ter bespreking van het bestemmingsplan voor de bouw van twee woningen op voormalig boerenbond terrein Castenray. GroenLinks vroeg zich af of een deel van het oorspronkelijke elementen in het bouwplan behouden zal blijven. Ook hebben we vragen over de odeurgrenswaarde die door de gemeente aangehouden wordt. In de gemeenteraadsvergadering zal dit verder worden besproken.

⚙ COMMISSIE WERKEN & BESTUREN:

• Venray wegwerpplasticvrij: GroenLinks vroeg de gemeente over voorbereidende plannen omtrent het verbod op wegwerpplastic bij evenementen en in de horeca in 2024. Hoewel er nu nog geen concrete plannen zijn, zegde de wethouder toe dat er tijdens de kermis augustus 2023 een pilot zal worden gedaan met duurzame herbruikbare alternatieven. Zie ook een eerder, uitgebreider, bericht hierover: Venray wegwerpplastic-vrij | GroenLinks Venray
  • Subsidieverordering energiekosten Het Venray Fonds: Vorig jaar is met een motie van Venray Lokaal en CDA de oproep gedaan een Venray Fonds voor Energiekosten in het leven te roepen. GroenLinks heeft toen niet mee ingestemd omdat naar onze mening te veel ingestoken werd op ondernemers, en minder op subsidie voor organisatie en individuele inwoners van Venray, zoals in het voorbeeld van Venlo. In de uiteindelijke verordering zijn tot onze verbazing individuele bewoners er helemaal uitgeschrapt. Ook is er geen verdeling aangegeven hoeveel geld er naar ondernemers en organisaties gaat, met het risico dat alles bij de ondernemers terecht kan komen. In de raadsvergadering 21 maart zal hier nog verder over worden gesproken. Onze vragen over alternatieven om mensen tegenmoet te komen in armoede, bijvoorbeeld door het aanbieden van schoollunches of hogere subsidie bij sportfonds, werden in de commissie verder niet besproken. Het college gaf aan dat het bezig is met het armoede beleid aan te passen, waar dit in zal worden meegenomen. Dit vernieuwde armoede beleid komt waarschijnlijk nog voor de zomer in Commissie Leven ter bespreking.
  • Suppletie-uitkering Ontplofbare Oorlogsresten 2022: De gemeente kan bij de overheid een uitkering aanvragen voor onkosten die gemaakt zijn bij het opruimen van oorlogsresten. In de commissie werden vragen gesteld of dat dit ook geldt voor onkosten gemaakt door projectontwikkelaars, omdat deze bommenregeling in principe niet bedoeld is voor private partijen. Hoe controleert de gemeente de facturen van de gemaakte kosten? De gemeente gaf aan dit uit te zoeken en er meer informatie over te gaan verstrekken.

❤ COMMISSIE LEVEN:

• Plan opstellen verplaatsing Keg: De gemeente wil, samen met SPOV onderzoeken of De keg (nu nog naast Coninxhof) naar de locatie van de oude basisschool de Toverbal verplaatst kan worden. Dit is dichter bij de wijk de Brabander, waar op het moment nog geen school is. Het gaat hier nog niet om het besluit of de school daadwerkelijk gaat verhuizen, maar om mogelijk plannen verder uit te werken en het financiële plaatje in kaart te brengen. Wel waren er vragen over wat voor type school er zou komen en of het doel heeft vooral een buurtfunctie te hebben. Dit zal in de raadsvergadering verder besproken gaan worden.
  • Kosten sloop oude gedeelte Raayland: De geraamde sloopkosten blijken bij een nauwkeurigere planning fors hoger uit te pakken: 952.000 euro  in plaats van de reden genoemde 532.000 euro, Dit komt omdat het slopen een stuk complexer is dan gedacht. In de commissie werden door meerder partijen zorgen uitgesproken over de slechte inschatting van de kosten, met risico dat het budget ook in de toekomst nog verder overschreden kan worden. In de raadsvergadering 21 maart moet er een besluit genomen worden wil de sloop nog in de zomervakantie kunnen plaatsvinden.