Op 4 en 5 juli was de bespreking van de kadernota 2024 in de raadsvergadering.

• Toon vertelt tijdens de Algemene Beschouwingen wat GroenLinks belangrijk vindt in Venray.
  • Ook heeft GroenLinks een aantal amendementen en moties mee ingediend. Woensdag 5 juli werd hier over vergaderd en gestemd.

Algemene Beschouwingen 4 juli 2023 Afspelen op YouTube

GroenLinks heeft de volgende amendementen en moties mee ingediend:

Deze amendementen en moties hebben we gesteund:

• A1 Meer geld reserveren voor vergroting van Bosareaal (VVD, D66, Venray Lokaal). Het verzoek was een extra bedrag van 500.000 euro te reserveren, zodat er nu 750.000 euro ter beschikking is voor de aankoop van grond en het plaatsen van bomen. Belangrijk om ons doel van 10% groei van bossen te kunnen bereiken! GroenLinks heeft uiteraard ook voor gestemd en het amendement is aangenomen!
  • M4 Evaluatie ''Schoon door de poort'' (D66 VENRAY Lokaal VVD Samenwerking Venray). De kosten van Schoon door de Poort initiatieven lopen steeds verder op. Hoe kunnen we ook de andere dorpen en kernen laten deelnemen voor de bouw  van een MFC of gemeenschapshuis, zonder dat de gemeente uiteindelijk in fianciële problemen hierdoor komt? Er zal in Q4 geëvalueerd worden of we de spelregels voor een vervolg van deze vergoeding in 2024 wat moeten aanpassen om hierin te kunnen blijven voorzien. Aangenomen.
  • M5 Vergunningverlening (CDA). Dit was een oproep aan gemeente om zich voor te bereiden om alle vergunningsaanvragen die voortvloeien uit provinciale en landelijke regelingen omtrent stikstof/landbouwtransitie tijdig te kunnen afhandelen ​​​​​. Deze wilden we uiteraard steunen, omdat GroenLinks vindt dat agrariërs die bereid zijn aanpassingen te doen om stikstof uitstoot te verminderen hierbij goed en snel duidelijkheid moeten kunnen krijgen over de mogelijkheden binnen de gemeente.
  • M7 Uitdaagrecht ( (VENRAY Lokaal, VVD, D66, Samenwerking Venray, PvdA, SP). Doel is het mogelijk maken dat bewoners kunnen aangeven zelf een initiatief (beter) te kunnen uitwerken dan de gemeente. Aangenomen.

We waren tegen dit amendement, en die heeft het ook niet gehaald:

• A3. De extra verhoging van de OZB tarieven te schrappen (VVD). GroenLinks was hier tegen, en dit amendement heeft ook geen meerderheid gekregen. Wat ons betreft moeten de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Door symbolisch 5 euro aan OZB hierdoor te verminderen, loopt de gemeente naar schatting structureel 280.000 euro per jaar aan inkomsten mis, die we met komst van ravijnjaar en moeilijkere tijden goed kunnen gebruiken.

tip: klik op de vetgedrukte titels voor een directe link naar de documenten op het raadsinformatiesysteem!