Er is afgelopen weken over weinig anders gepraat in onze gemeente: het plan van het College van Burgemeester en Wethouders voor het plaatsen van flexwoningen voor ontheemden op 3 aangewezen locaties: in Oirlo, in Oostrum en in De Brabander.

De gemoederen liepen hoog op bij de omwonenden van de 3 voorgestelde locaties....ze werden overvallen met het nieuws dat er binnenkort bij hen in de buurt huisvesting wordt gebouwd voor 240 tot wel 300 statushouders, vluchtelingen, statushouders, spoedzoekers en Venrays woningzoekenden per locatie.

Want hoewel de meeste mensen, net als GroenLinks Venray, het belang inzagen van goede huisvesting voor deze mensen die al zo'n moeilijke tijd hebben, moet dit wel op een manier die ook goed draagbaar is voor de hele Venrayse gemeenschap en dat wordt nu zeker niet zo gevoeld.

Het college gaf aan: het is aan de raad om a.s. dinsdag 27 juni voor of tegen de 3 locaties te stemmen, na alle reacties van de omwonenden tijdens de info-avonden en het sprekersplein gehoord en meegenomen te hebben. De grootschaligheid is voor ons een belangrijk kritiekpunt. Er is ons inziens meer onderzoek en afstemming nodig, zodat ook andere opties, waarbij bijvoorbeeld gebruik wordt gemaakt van een betere spreiding, bekeken kunnen worden.

Amendement

GroenLinks Venray heeft samen met Venray Lokaal, VVD Venray, D66 Venray,  Samenwerking Venray en PvdA Venray daarom een amendement ingediend, waar om meer en zorgvuldige afweging van alle criteria gevraagd wordt. Zo zullen er wat ons betreft in de nabije toekomst in de gemeente Venray wél flexwoningen komen voor deze urgente woningzoekenden, maar dan wel na zorgvuldige afweging van álle criteria, inclusief de draagkracht van onze inwoners.

Het hele amendement is hier te lezen: Amendement+VL+VVD+SV+D66+GL+PvdA+(aangenomen)+-+Locatiekeuze+opvang+ontheemden (raadsinformatie.nl)

In deze bijlage staan de weegpunten die genoemd zijn: Bijlage amendement agendapunt 9.docx (raadsinformatie.nl)