๐—•๐—ฒ๐—ด๐—ฟ๐—ผ๐˜๐—ถ๐—ป๐—ด ๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿฎ๐Ÿฐ: ๐—ผ๐—ป๐˜‡๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—น๐—น๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ฉ๐—ฒ๐—ป๐—ฟ๐—ฎ๐˜†

Dinsdag 7 november was de raadsvergadering waarin de begroting voor 2024 besproken werden. Toon heeft tijdens deze vergadering drie wijzigingen (twee moties en een amendement) voorgesteld.

In het kader van een eerlijke energietransitie vroegen we de gemeente om te onderzoeken of een gunstige gemeentelijke lening voor het plaatsen van zonnepanelen mogelijk is, zodat huiseigenaren die het anders niet kunnen betalen geholpen worden bij het plaatsen van zonnepanelen en dit van het bespaarde energiegeld terugbetalen. In Venlo is het project ''๐™ˆ๐™š๐™ฉ ๐™œ๐™š๐™ข๐™–๐™ , ๐™•๐™ค๐™ฃ ๐™ค๐™ฅ ๐™Ÿ๐™š ๐™™๐™–๐™ '' zo succesvol, dat ze beginnen aan de tweede reeks van 750 leningen hiervoor! Als dat ook in Venray een kans van slagen heeft, wilden we geld voor 100 woningen hiervoor reserveren.

GroenLinks heeft deze motie samen met de SP ingediend. Helaas wilde de meerderheid van de raad โ€˜dat de gemeente niet voor bank gaat spelenโ€™. Met de aanpassing dat de gemeente alleen de opties gaat onderzoeken (en dus nog geen toezegging hoeft te doen hier ook geld voor beschikbaar te stellen), wilden de PvdA en het CDA de motie wel steunen, maar met 10 tegen 17 zetels was dat niet genoeg voor de meerderheid. zie Motie 4: gemeentelijke lening zonnepanelen

๐™Š๐™ซ๐™š๐™ง๐™—๐™ง๐™ช๐™œ๐™œ๐™ž๐™ฃ๐™œ๐™จ๐™ง๐™š๐™œ๐™š๐™ก๐™ž๐™ฃ๐™œ ๐™ซ๐™ค๐™ค๐™ง ๐™š๐™ง๐™›๐™œ๐™ค๐™š๐™™๐™—๐™š๐™ก๐™š๐™ž๐™™

GroenLinks wil dat er geen historische gebouwen meer gesloopt kunnen worden. In het erfgoedbeleid zijn ze een lijst van behoudenswaardige gebouwen aan het opstellen, echter worden de resultaten pas ergens (eind) 2024 verwacht, wat betekent dat gebouwen die niet als monumentaal zijn aangemerkt tot die tijd vogelvrij zijn voor de sloop. Ons voorstel was om, tot die tijd, bij gebouwen die ouder zijn dan 50 jaar en die gesloopt dreigen te worden te verplichten een onderzoek te laten doen of dat het een kenmerkend gebouw is voor Venray met historische waarde. Deze motie van GroenLinks, PvdA en SP kon helaas geen steun krijgen bij de andere fracties. Zie motie 3: Erfgoedbeleid

๐™‡๐™–๐™ฃ๐™™๐™จ๐™˜๐™๐™–๐™ฅ๐™จ๐™š๐™ก๐™š๐™ข๐™š๐™ฃ๐™ฉ๐™š๐™ฃ

Houtwallen in de omgeving horen bij onze natuur. Het zorgt voor beschutting voor dieren en instandhouding van de biodiversiteit. Helaas zijn er afgelopen jaren veel van verdwenen. In onze motie riepen we de gemeente op om een budget vast te stellen dat het mogelijk maakt een inventarisatie uit te voeren van waardevolle houtwallen, kleine landschapselementen en solitaire oude bomen in het buitengebied van de gemeente Venray. Dit amendement is mee ingediend door PvdA en SP, maar ook deze kon niet rekenen op steun van de andere fracties, omdat ze meenden dat er al veel op papier staat hierover en dat een extra inventarisatie niet nodig is. De wethouder beloofde wel oog te houden op bescherming van de natuur en de biodiversiteit, zodat eer hopelijk niet ongemerkt nog meer natuur verloren gaat.ย Zie amendement 2: Landschapselementen

๐—ช๐—ฒ ๐—ฏ๐—น๐—ถ๐—ท๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐—ป๐˜€ ๐—ต๐—ถ๐—ฒ๐—ฟ ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ถ๐—ป๐˜‡๐—ฒ๐˜๐˜๐—ฒ๐—ป!

Hoewel deze drie voorstellen niet op een meerderheid van de raad konden rekenen, blijven het zaken waar we als GroenLinks op blijven letten, om te zorgen dat Venray Groener en Eerlijk wordt!ย

ย ย

Kort hieronder ook onze reacties van de overige moties en amendementen die waren ingediend:

Motie 1 (aangenomen) Opnemen (geestelijke) gezondheidszorg in programma Economie voor Venray ย (VL, SV, D66) Roept het college op om de (geestelijke) gezondheidszorg รฉcht deel uit te laten maken van een nieuw op te stellen Programma Economie, en niet alleen te onderzoeken of dit kan. Deze motie hebben we gesteund! Geestelijke gezondheidszorg is erg belangrijk en wachttijden dienen verkort te worden. Alle fracties, behalve het CDA hebben hiermee ingestemd.

Motie 2 (verworpen) Compensatie OZB gemeenschapshuizen en verenigingsgebouwen (CDA, SP) Roept het college op om de OZB-kosten voor gemeenschapshuizen en verenigingsgebouwen in de gemeente Venray tegemoet te komen en de kosten hiervan te compenseren. PvdA steunde deze motie, de rest van de fracties inclusief GroenLinks niet. Er is nog een evaluatie waarbij de OZB kosten voor deze verenigingen op een rijtje worden gezet. Verder hebben gemeenschapshuizen die met de regeling Schoon door de Poort zijn opgezet al subsidie gehad, waarbij de afspraak is dat ze daarna de kosten zelf dragen, tenzij dit echt niet mogelijk is (in dat laatste geval kan er met maatwerk naar een oplossing worden gezocht).

Motie 5 (aangenomen) Meerjarenbegroting actieplan op weg naar het ravijnjaar (Samenwerking Venray, D66, Venray Lokaal, VVD) Roept het college op om voor de kadernota 2025 een actieplan โ€œsluitende begrotingโ€ op te stellen. Hoewel dit heel logisch lijkt, heeft GroenLinks (en SP, PvdA) dit niet gesteund. Het is landelijk bekend dat door het doorschuiven van taken naar de gemeente en het tegelijkertijd stoppen van landelijke vergoedingen in 2026 er een groot te kort komt in de gemeentelijke budgetten. Hiervoor is dus ook een wijziging nodig in het landelijk beleid, hopelijk komt dit er snel na de verkiezingen. Er moet in groter collectief vanuit de gemeentes en de landelijke politiek naar een oplossing worden gezocht. Venray zou dan niet nu al moeten gaan bezuinigen en de broekriem alvast wat strakker trekken. Zonder een apart actieplan kan dit tijdens de normale meerjaarlijkse planningen en rapportages ook opgevolgd worden.

Amendement 1 (verworpen): De Schol (VVD) Voorstel om de begroting als volgt te wijzigen: ย De investering ad โ‚ฌ 2.381.853 ten behoeve van DP41 het projectplan MFC De Schรณl Heide te schrappen. We hebben (net als de overige fracties) tegen de motie gestemd. Deze begroting was goedgekeurd in raadsvergadering van 31 januari (door alle fracties behalve de VVD) en er is door de initatiefnemers aan de voorwaarden voor Schoon door de Poort voldaan. Achteraf alsnog afkeuren zou slecht zijn voor het vertrouwen in de overheid. ย

Amendement 3 (ingetrokken) Structurele formatieplaatsen (VVD). Stelt voor de begroting als volgt te wijzigen: Bij Paragraaf E. Bedrijfsvoering de toevoeging van de formatieplaatsen te schrappen. Dit amendement is ingetrokken. De meerderheid vond dat de raad niet op de stoel van het gemeentebestuur hoef te gaan zitten. Alle formatieplaatsen waren gerelateerd aan onderwerpen die in de raad zijn goedgekeurd. Wel was er een misverstand of de plaatsen al in 2023 waren ingevuld of nieuw zijn voor 2024.

Zieย ย Vergadering Gemeenteraad 07-11-2023 Gemeente Venray (raadsinformatie.nl), voor meer info over de moties/amendementen en stemresultaten en alle documenten bij deze begrotingsvergadering!

ย